www.charlottestorij.nl

Precies 2 weken ervan verwijderd. Nog 2 weken maar. In die laatste weken word het trainen geblazen, spierpijn krijgen, nieuwere routes ontdekken of juist je oude vertrouwde rondje lopen. Waar ik het precies over heb? De dam tot damloop! Jaa! Hij komt er weer zo snel aan. Vorig jaar liep ik hem voor het eerst en wauw, wat was dat een loop om niet snel te vergeten. Het regende de hele run, zoveel adrenaline wat door je lichaam giert, je voeten zijn niet te stoppen en dan na 16 zware km’s krijg je dan de fel begeerde medaille om je nek. Daar doe je het allemaal voor! En wauw, dat gevoel is niet te beschrijven. En over precies 2 weken ervaar ik weer dat zelfde gevoel. Yes! Vandaag deel ik mijn tips, hoe ik het hardlopen ervaar en nog meer leuks! Kijken jullie mee?

Hoe begin je nu precies?


Oke. De data weet je al tijdig van te voren en dan kan de pret, het maken van training schema’s en het eten van kilo’s bananen en kwark beginnen! Haha. Geloof me, ik maak geen schema’s en ondanks dat gaat het nog best prima. Maar ik geef wel eerlijk toe dat het er vaak bij in schiet want ja je bent moe van werk en kan nog wel 100 andere smoezen bedenken maar nee, trap er niet in en ga gewoon. Mijn hardloopschoenen schreeuwen vanaf de kast naar me dat ik gewoon moet gaan en niet moet treuzelen. Als je helemaal niet bekend bent in de hardloop wereld is het handig te beginnen met het kijken van fijnzittende hardloop kleding, een goede sport bh, goede schoenen en eventuele accessoires zoals een hardloop heupband voor je sleutels/telefoon of een waterfles. Niet super noodzakelijk, wel handig.. Geloof me, goede schoenen is echt het aller aller belangrijkste! Ik heb zelf Asics en deze lopen op wolkjes. Gelukkig maar anders worden het zware kilometers. Wordt het toch wel 😉

De locaties


Je kunt natuurlijk op een hardloopband trainen maar ik vind dit persoonlijk niet fijn. Maar kijk wat jij prettig vind. De locatie en waar je loopt is super persoonlijk en ik vind het zelf heerlijk om lekker buiten te rennen. Ik ken inmiddels wat fijne plekjes in Utrecht die mooie rondjes vormen. Zo heb ik er een van 5 km en eentje van 10 km. Als ik dus echt voor grote rondes wil pak ik die. Ik vind het ook altijd prettig om stukken te lopen waar weinig verkeer is, je niet lang hoeft te wachten voor eventuele kruispunten/stoplichten en ik loop het liefste in rustige omgevingen. Langs het water, in parkjes of lange stukken weg. Altijd leuk om onderweg andere lopers tegen te komen, de zon die weerspiegelt op het water of een mooie zonsondergang mee te pakken. Kleine dingen waar ik mega van kan genieten. Fun fact, ik stop ook altijd even voor een foto zodat ik bij elke run een kleine herinnering heb.  Om mijn runs bij te houden gebruik ik de Nikerunning app. Deze is gratis te downloaden en houdt je route, km,  je tempo, calorieën wat je verbrand etc bij. Super interessant en leuk om te zien!

voeding!


Natuurlijk weten we allemaal dat als je sport je niet erna meteen een bak ijs, zak chips en reep chocolade soldaat moet gaan maken. Al is de craving er soms wel groot naar. Ik heb wel altijd na een run juist het gevoel om lekker gezond te koken, proteïnen binnen te krijgen zodat je spieren sneller herstellen en veel water drinken. Water met een schijfje limoen of citroen. Want hey, je zweet veel tijdens het lopen en je lijf wilt dit vocht tekort weer snel aangevuld hebben toch? Ik eet vaak pas na een run want ik loop het liefste in de avond maar soms ook wel eens s’ochtends. En ook dit is persoonlijk. Voordat ik ga eet ik vaak een banaan of een cracker met pindakaas en ren ik dus in de avond dan eet ik erna pas. Dit omdat het me anders echt opboert en dit totaal niet lekker loopt. Na een run maak ik vaak een healthy maaltje, de ene keer rijst met groentes en kip of juist een goed gevulde salade met avocado, kip, mozzarella, sla etc. En ik skip de chocolade en eet dan erna nog een handje noten of een handje tomaatjes! Veel gezonder en zo voelt het echt goed! En tuurlijk kan er wel eens een wijntje of een stuk chocolade in. Balans, dat is het magische woord.

maar vooral: genieten!


Dat is toch wel het allerleukste aan hardlopen. Genieten! Tuurlijk is het soms zwaar, moet ik alle moed verzamelen om mijn schoenen aan te trekken en naar buiten te gaan en ook al regent het of is het zomers warm, gewoon lekker gaan. Muziekje in, ik loop het liefste op hardstyle muziek want dit heeft een heerlijk, powerfull tempo. Geniet van de omgeving, de zon ( of de regen ) op je bol en na afloop voel je je heerlijk! Voldaan, vol energie en heb je toch maar weer mooi wat kilometertjes in de beentjes! Ik ben nu aan het aftellen tot 22 september want dan is dus de Dam tot Damloop en ik heb er waanzinnig veel zin in! Tuurlijk ren ik hem voor papa maar ik merk steeds meer dat ik hardlopen fantastisch vind. Het is een heerlijke uitlaat klep waarin je even je hoofd leeg kan maken, lekker wat calorietjes kan verbranden en je uiteindelijk zo fit en fijn voelt! Want zelfs als ik een mweh dag heb en het liefste een bak Ben & Jerry’s wil leeg lepelen helpt hardlopen hier tegen. Love it!

Ik ga morgen nog even langs de Nike store want ik wil mezelf trakteren op een nieuw shirtje en misschien wel nieuwe schoenen maar loop sowieso de loop op mijn Asics. Aah! Can’t wait! Hopelijk regent het niet zo hard als vorig jaar, zijn er veel toeschouwers die ons over de streep juichen en kan ik niet wachten tot het kippenvel moment daar is: over de finish gaan.

Ga jij ook de Damloop doen? En doe je ook hardlopen?

Keep you posted en thanks voor het lezen!

 

xxx

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *